Best Blogger Tips SAWAPADI: ::::bangunan binatang:::::

“Where the spirit does not work with the hand there is no art”

my facebook my deviant art

Sunday, September 6, 2009

::::bangunan binatang:::::

seekor alim:


wahai memerang, binakan aku sebuah empangan,


yang mampu menahan segala beban,


mampukah kau?


wahai memerang, tumbangkan aku segala batang,


habiskan kesemua hutan,


biar cerah, gondol,


kau tak peduli, kan?.




wahai memerang, tangkap lah semua ikan,


makanlah , biar kau senang,


pupuskan semua haiwan,


bagi kau, mereka semua tak penting,kan?




wahai memerang, binakan aku dua puluh empangan,


kerjalah engkau siang dan malam,


anak memerang menangis kelaparan, kau biarkan,


ibu memerang kerinduan, kau juga abaikan,


memerang jantan yang lain,


memerang betina yang lain,


semuanya kau sisihkan,





wahai memerang, seronok sangatkah membina empangan?,


diri sendiri, agama kau lupakan?,


bolehkah nanti empangan itu yang menyelamatkan?


banjir besar,


ribut taufan,


lama kelamaan, hanyut juga empangan yang kau impikan.





seekor akitek:


kambing jantan, aku hanya memerang,


aku binakan kau empangan supaya kau boleh melintas dengan tenang,


jangankan melintas, tanpa empangan tak mungkin kau akan berenang,


aku sediakan semua ini untuk kau dan semua binatang,




kambing jantan, jangan cepat putus asa,





mengembeklah,


mungkin kita tak sama suara,


tapi masing-masing punya cara,


cara kita cara berbeza,


tapi punya tujuan yang sama.





kambing jantan, aku ingin menasihatkan,


kau bukanlah harimau si raja didalam hutan,


buat kami jadi pedoman,


buat kami jadi tauladan.





ajarkan anakmu dulu meragut,


ajarkan isterimu dulu meragut,


ajarkan dirimu dulu meragut,


barulah kau aku ikut.


-omar-

0 comments:

Post a Comment