Best Blogger Tips SAWAPADI: :::apa ada pada omar:::

“Where the spirit does not work with the hand there is no art”

my facebook my deviant art

Sunday, September 6, 2009

:::apa ada pada omar:::

aku omar,

budak kecil yang suka bermain ikan,

marah mak bermain meriam,

marah maksu mencari ketam,

marah ayah pulangku petang.




budak kecil yang selalu menyusahkan orang,

buas, xtahu duduk diam!,

kata ibu menjeling tajam,

apa aku takut, aku budak,

bebas berkelakuan.




sekolah kecoh, aku tumpahkan bekalan makanan,

satu sekolah tak ada sarapan,

aku takut,

aku diam,

tak banyak bercakap,

abang datang lapkan sisa makanan di badan,

aku berlanggar dengan kapcai bawa makanan,

sakit tapi gembira sekali,

abangku ada disisi ,

jarang dia begitu,mungkin sehingga aku mati.




uban ibu aku cabut,

pinggang maksu aku urut,

semata mata untuk ikan seekor,

ikan laga siam diidam

esoknya ikan laga dalam genggaman,

aku omar,

apa aku nak, usaha,

pasti berjaya.




aku omaq,

budak kecil melangkah remaja,

menangis gempita,

sekolah menengah jauh sedepa,

tapi hati sudah gundah gulana,

kakcik,

ayah,

maksu,

semua memujuk,

semua sedih,


apa aku takut, aku bakal remaja,

bebas membuat pilihan.




esoknya,

posmen Hasyim datang kerumah,

utusan seri paduka, SMKA ,aku diterima,

aku bakal jadi ustaz, fikirku,

aku bakal jadi guru,fikirku,

SMKA mana ni,sekolah pondok?,

ayahku senyum, tanda gembira,anak bakal berguna,

setelah upsr,aku antara yang berjaya,

SMKA,lamaranmu aku terima.







disekolah,

aku budak biasa, belajar kurang tidur sepetang

aku budak luar biasa, mandi sungai, bertelanjang,

kawanku ramai,

sahabatku seorang,

gelak gembira ceria dimuka,

tiada siapa tahu,didalam hati terluka,

lukisanku pengubat lara..




aku  mar,

kini aku memang remaja,

remajaku jauh berbatu-batu, tinggalkan ayah, ibu dan juga maksu,

baru ku kenal dunia,

dunia itu bukan seperti bola, bergolek golek mengikut alurnya,

dunia ini hanya tanah rata,kadang kadang ada bangunan tinggi di atasnya,

membayangi apa yang ada dibawahnya, kadang kadang dibaling sampah di kepala.




aku sedih,

pagi itu sangat memeranjatkan,

orang indon , ramai berkeliaran,

kenapa aku yang kau tangkap,

pakcik RELA, jangan sampai aku kata kau bengap.





aku sedih,

petang itu sangat menyakitkan,

india datang bertempang,

minta datang kasihan kuberi wang,

rupa rupanya hanya hanya penagih mencari peluang.

aku sedih,

malam itu malam yang sangat menyedihkan,

kenapa orang bandar begitu?,

makcik tua terbungkang ditengah jalan ,diragut,

orang bandar tak pandang,buat buat tak tahu.

kadang kadang aku terfikir,bolehkah aku hidup di dunia sebegini,

apa aku takut, aku sudah remaja,

sudah ada pendinding dalam diri.




omar,jangan bongkak, jangan takabur,kelak memakan diri,

omar, jangan tamak, orang tamak selalu rugi,

omar,janganberpaling tadah, hidup didunia tak ada jalan yang mudah,

omar, jadi diri sendiri, biarkan apa orang fikirkan tentang kamu,

hanya diri sendiri yang tahu,


omar,kau masih tak ada semua itu, carilah sampai kau ketemu

-omar-













































0 comments:

Post a Comment